Hverdagen i Sandnes kommune er hektisk. Med over 84.000 innbyggere og mer enn 10.000 ansatte, hvorav 6500 jobber innen helse, omsorg, skole og barnehage, er behovet for kontinuerlig opplæring stort.
Ledere og ansatte må holde seg oppdatert på gjeldende lover og regelverk, samtidig som de skal yte gode tjenester til innbyggerne - ingen enkel oppgave. Som mange andre kommuner har Sandnes kommune også flere kursleverandører og dermed flere systemer å forholde seg til for pålogging, oversikt over kursprogresjon og dokumentasjon av kompetanse.
Så hvordan sikrer man at ansatte får nødvendig kompetanse på en enkel og rask måte, samtidig som ledere beholder kontroll og oversikt?
For helse- og omsorgssektoren i Sandnes kommune ble svaret Veilederen og Glup med HRM-integrasjon. En løsning som ikke bare forenkler opplæringen, men som også samler kurs fra ulike leverandører og gir bedre innsikt og kontroll.
Til å begynne med gjorde de et prøveprosjekt ved noen sykehjem i Sandnes. Målet var å gi ansatte færre systemer å forholde seg til, og ledere ett sted for oppfølging, rapportering og dokumentasjon av kompetanse. Helse- og omsorgssektoren tok allerede kurs fra en leverandør i Glup og nå ønsket de å teste å ta kurs fra Veilederen i Glup.
Resultatene lot ikke vente på seg:
På bakgrunn av de gode erfaringene valgte Sandnes kommune å gå for denne løsningen for hele helse- og omsorgssektoren. Nå kan ansatte enkelt holde seg oppdatert - og på en måte som passer deres travle hverdag. Samtidig som lederne beholder oversikt.
I videoen ovenfor kan du se Jon Anders Rennan fra Sandnes kommune sitt innslag med tilbakemelding på løsninger og prosess under et webinar med oss tidligere i år.
Med Veilederen har ansatte alltid tilgang til oppdatert informasjon om lover og regelverk. Hvis de er usikre på noe, kan de enkelt finne svaret i Veilederen ved å søke eller bruke oppslagsverket, eller kontakte vårt juridiske fagteam for veiledning.
Glup samler alle kursene fra Veilederen og tilfører system og oversikt på en ryddig måte. Det gir lederne i Sandnes kommune full kontroll og innsikt i opplæringen - både på virksomhets-, avdelings- og ansattnivå. Her kan de enkelt samle kurs fra andre leverandører også om de vil.
Les også: Se alle kursleverandører som er sømløst integrert med Glup
For å sikre at organisasjonsstrukturen er riktig valgte Sandnes kommune også å ta i bruk HRM-integrasjon. Det sparer dem for betydelig med tid, som ellers ville blitt brukt på opprettelse av nye brukere og oppdateringer etterhvert som organisasjonen utvikler og endrer seg.
Med HRM-integrasjon blir brukere til ansatte opprettet automatisk med riktig tilgang. Når noe endrer seg på organisasjons- eller brukernivå blir det også oppdatert og vedlikeholdt automatisk.
Les også: Indre Østfold kommune får orden i eget hus med HRM-integrasjon
For Sandnes kommune betyr dette en smartere og mer helhetlig måte å jobbe med kompetanseheving på. Selv i en kommune som stadig vokser, kan de nå sikre at alle ansatte har den kunnskapen de trenger - akkurat når de trenger den.