SmartSkill-bloggen

Vær en leder som fremmer læring for sine ansatte

Skrevet av Marit Meyer Solheim | 03.09.2024

Det er ingen enkel oppgave å være en leder. For ledere i offentlig sektor får man stadig flere ansatte per leder, oppgavene og utfordringene hoper seg opp, og tiden til å faktisk lede er blitt betraktelig mindre. Her får du et godt rammeverk å støtte deg på.

Yukls taksonomi for lederatferd (Yukl, 2012) er et nyttig teoretisk rammeverk for ledere som ønsker å forstå hvordan de kan bidra til implementering og bruk av digital læring på arbeidsplassen.

Taksonomien klassifiserer ledelsesatferd i fire hovedkategorier: oppgaveorientert, relasjonsorientert, endringsorientert og ekstern atferd. Som leder er det viktig at du tenker igjennom alle de fire ledelsesatferdene og ser det i sammenheng med hvordan du best ivaretar læring for den enkelte, for teamene og for hele organisasjonen.

Les også: 10 tips for innføring og bruk av digital læring

Oppgaveorientert atferd

Denne kategorien omhandler lederens evne til å planlegge, organisere og overvåke operasjoner. Lederens hovedmål er å sikre effektiv bruk av mennesker, utstyr og andre ressurser for å oppnå organisasjonens mål.

Les også: 5 tips til opplæring av ansatte

Relasjonsorientert atferd

Her handler det om leders evne til å utvikle gode relasjoner med sine medarbeidere. En leder med høy relasjonsorientert atferd viser hensyn og respekt, bygger tillit og er åpen for innspill fra sine medarbeidere.

Endringsorientert atferd

Denne kategorien handler om leders evne til å håndtere og initiere endringer i organisasjonen. En endringsorientert leder er i stand til å utfordre status quo, utvikle visjoner for endring og oppmuntre til innovasjon.

Ekstern atferd

Denne atferden handler om lederens evne til å representere organisasjonen eksternt og bygge relasjoner med eksterne aktører. Dette kan for eksempel være gjennom nettverksbygging, overvåking av eksterne hendelser eller representasjon av organisasjonen i eksterne fora.