10 tips for innføring og bruk av digital læring
Digital læring er en viktig komponent i moderne helse- og omsorgstjenester. Det er en effektiv måte å oppdatere og utvikle kompetanse hos ansatte på, men det kan også by på utfordringer. Her er 10 tips til hvordan en som leder kan planlegge og følge opp digital læring.
Tips 1: Ledelsesforankret strategi
Ha en klart definert strategi for digital læring som er forankret i alle ledd i ledelsen. Dette inkluderer klare mål og en plan for gjennomføring av kurs. Ha gjerne et nettverk utenfor egen organisasjon der du selv kan hente inspirasjon, kunnskap og læring gjennom samarbeid.
Tips 2: Tydelige forventninger
Som leder, vær tydelig på dine forventninger til ansattes deltakelse og bruk av digital læring. Hva er viktig for dere? Hvordan skal digital læring bidra til å øke kompetansen der dere ser kompetansehull? Har dere nedfelt dette i en digital læringsstrategi? Hva skal være obligatoriske kurs og hva er frivillige kurs?
Tips 3: Utstyr og teknologi
Det er en lederoppgave å sørge for at alle ansatte har tilgang til nødvendig teknologi og utstyr for å kunne delta i digital læring.
En befriende enkel læringsplattform
Alle kurs på ett sted - finn, planlegg, tildel og dokumenter kurs for dine ansatte. Raskt og enkelt.
Tips 4: Skap tid og rom for læring
Sørg for at ansatte har tid til å fullføre digitale kurs. Dette kan for eksempel gjøres ved å sette av bestemte tider for læring slik at ansatte kan gå fra sine ordinære oppgaver for å gjennomføre kurs eller kursene kan tas når det er lavere aktivitet.
Les også: 5 tips til opplæring av ansatte
Tips 5: Motivasjon
Bidra til en læringskultur der ansatte forstår nytten og verdien av kontinuerlig læring og utvikling. Dette kan gjøres ved å knytte læring til brukernes beste, til karriereutvikling eller ved å vise hvordan kompetansen kan forbedre det daglige arbeidet.
Tips 6: Opplæring og veiledning
Gi ansatte tilstrekkelig opplæring og veiledning i bruk basert på deres individuelle behov. Dette kan gjøres ved å tilby individuell støtte eller ved å arrangere workshops eller seminarer.
Slik lager du en god kompetanseplan
Kompetente medarbeidere er viktig for å skape trygghet og kvalitet i tjenesten.
Tips 7: Informasjon
Gi ansatte nok informasjon om hvorfor digital læring er viktig, hva de skal lære, og hvordan de kan bruke det de har lært i deres arbeid. Det er også viktig å gi informasjon og skape forståelse for at læring er nødvendig for utviklingen av organisasjonen overfor politikere, lederteam, tillitsvalgte og andre ledere.
Tips 8: Involvering
Involver ansatte i beslutninger om bruk av digital læring. Dette kan være ved å be om deres tilbakemelding eller ved å inkludere dem i planleggingsprosessen, noe som kan bidra til å øke opplevd nytte.
Tips 9: Lederdeltakelse
Som leder, ta kursene selv før de skal gjennomføres av ansatte. Dette vil gi deg en bedre forståelse av hvordan det fungerer og hva kurset inneholder og vil også vise ansatte at du verdsetter og støtter deres læring..
Tips 10: Relevans
Velg kurs som er relevante for både organisasjonen og den enkelte ansatt. Dette vil sikre at læringen er målrettet og verdifull, og kan øke opplevd nytteverdi for den enkelte deltaker.
Ved å følge disse ti tipsene, og ved å bruke ledelsesatferdene fra Yukls taksonomi, vil du være bedre rustet til å lede digital læring på din arbeidsplass på en effektiv og meningsfull måte.