SmartSkill-bloggen

Skolens plikt til å forebygge fysiske inngrep mot elever

Skrevet av Lisbeth Storvik Jacobsen | 06.08.24 08:00

Bestemmelsen er ny, og klargjør skolens plikt til å forebygge fysiske inngrep mot elever. Kravet må ses i sammenheng med reglene om tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og skolemiljø.

Foto: Shutterstock

Tre nye paragrafer om fysiske inngrep

Opplæringslova har fått tre nye paragrafer om fysiske inngrep overfor elever, med bestemmelser om forebygging, fysiske inngrep og meldeplikt og dokumentasjon. Opplæringslova §§ 13-3, 13-4 og 13-5.

Tilsvarende nye bestemmelser finner vi i privatskolelova §§ 3-10 a) til c).

I denne artikkelen ser vi nærmere på plikten til å arbeide forebyggende for å unngå at det oppstår situasjoner der ansatte må gripe inn fysisk mot elever etter oppll. § 13-3.

Se også artiklene Når kan ansatte gripe inn fysisk mot elever og Meldeplikt og dokumentasjon etter fysiske inngrep mot elever.

Kontinuerlig og systematisk forebyggende arbeid

Opplæringslova § 13-3 Forebygging

Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at skolen, leksehjelpa og skolefritidsordninga driv eit kontinuerleg og systematisk arbeid for at det ikkje skal oppstå situasjonar der tilsette må gripe inn fysisk mot elevar.

 

Bestemmelsen er ny, og klargjør skolens plikt til å forebygge fysiske inngrep mot elever. Kravet må ses i sammenheng med reglene om tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og skolemiljø.

  • Kommunen og fylkeskommunen som skoleeier har ansvar for at bestemmelsen følges.

Skolen har allerede plikt til å arbeide forebyggende med skolemiljøet, men den nye bestemmelsen er mer rettet mot å unngå fysisk inngrep. Her er noen stikkord hentet fra merknadene til oppll § 13-3:

  • Forebyggingsplikten medfører ikke nye dokumentasjonskrav.
  • Kommuner og fylkeskommuner bestemmer hvordan de skal jobbe forebyggende, tilpasset lokale forhold.
  • Å identifisere årsaker til problematferd og vurdere hvordan det skal håndteres, er en måte å jobbe forebyggende på.
  • Gode forebyggende tiltak krever god kjennskap til elevene og deres opplevelse av skolehverdagen.
  • Enkelte elever kan trenge mer tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring eller tiltak for å bedre elevens psykososiale miljø, eller en kombinasjon av disse.
  • Forebyggende tiltak kan settes i verk på skolenivå, klasse- eller gruppenivå, og individnivå.
  • Tiltakene bør ses i sammenheng med skolens helhetlige skolemiljøarbeid.
  • Gjentatte fysiske inngrep overfor en elev kan indikere behov for nye eller andre tiltak som kan forebygge at lignende situasjoner oppstår.
  • Viktig med elevmedvirkning og samarbeid med foreldrene i samsvar med opplæringslova §§ 10-2, 10-3 og 10-8.

Forarbeider og merknader

Prop 62 L (2023-2024) kapittel 4+Merknader til bestemmelsene

I Veilederens oppslagsverk Elev finner du et eget kapittel om fysiske inngrep for å avverge skade med mer.