I dag står barnets stemme sterkere enn noen gang i barnevernet, men det er fortsatt et stykke igjen å gå. Hvordan sikrer vi at alle barn får en reell mulighet til å bli hørt i spørsmål som er viktig for barnet?
Barn og unges medvirkning
Barns rett til medvirkning er omfattende regulert i barnevernsloven og i egen forskrift. Likevel viser studier, forskning og tilsyn at barn ikke alltid får anledning til å medvirke. Departementet er bekymret for at barn har for dårlig mulighet til å klage på vedtak og be om en ny vurdering. Det er også avgjørende at klagesystemet er tilgjengelig og tilpasset barn.
Rettighetsklage og tilsynsklage
Barn uten partsrettigheter har ikke rett til å klage på barnevernstjenestens vedtak, gjerne omtalt som rettighetsklage. De har dermed en svakere rettsstilling enn barn med partsrettigheter. Imidlertid kan barn både med og uten partsrettigheter allerede i dag henvende seg til statsforvalteren dersom de mener at barnevernstjenesten ikke overholder regelverket.
Med andre ord kan barn klage også i tilfeller som omhandler mer enn bare vedtaket som er fattet. Dette omtales som tilsynsklage. Slike klager kan dreie seg om situasjoner hvor barn for eksempel opplever at barnevernstjenestens saksbehandling ikke er god, eller at hjelpen som er satt inn ikke nytter eller er tilstrekkelig. Statsforvalteren vurderer i slike tilfeller om det er grunnlag for å opprette tilsynssak, men kan ikke foreta en full overprøving av vedtaket ved tilsynsklager fra barn uten partsrettigheter.
Det er imidlertid ikke nærmere regulert i barnevernsloven at barn og foreldre kan henvende seg til statsforvalteren. Derfor forelslår departementet at det lovfestes at statsforvalteren skal behandle muntlige og skriftlige henvendelser fra barn og foreldre om forhold i en barnevernssak.
Nysgjerrig på Veilederen?
Prøv oss gratis for å se alt innholdet vi lager om lover og regler.
Informasjon til barnet
For at barns rett til medvirkning skal ivaretas, er det viktig at de får tilstrekkelig og tilpasset informasjon. Barn bør informeres om sin rett til å klage slik at de føler seg hørt og tatt på alvor. Det er også nødvendig å forklare hva en klage kan føre til slik at barnet ikke får urealistiske forventninger om utfallet. Dette bidrar til en bedre forståelse av prosessen.
Våren 2022 etablerte statsforvalteren en temaside og klageportal for barn. Det skal gjøre det lettere for barn å henvende seg med tilsynsklager, samt å øke deres kunnskap om klagemuligheter og rettigheter.
Her finner du Barnas barnevernsklage hos statsforvalteren.
I Veilederen har vi en egen opplæringspakke med mye nyttig materialet som handler om barns medvirkning.
Les hele nyhetsartikkelen
Er du allerede kunde hos oss har du tilgang til hele artikkelen. Du kan også lese artikkelen ved å opprette en prøvebruker.