Shutterstock: Making decisions

Shutterstock: Making decisions

Fra inspirasjon til handling: Læring som skaper robusthet

Fra inspirasjon til handling: Læring som skaper robusthet
3:03

Etter å ha fordøyd alt jeg opplevde og lærte på den 30. årlige konferansen til Online Educa Berlin (OEB), sitter jeg igjen med ny inspirasjon og konkrete ideer for videre handling.

Med slagordet “Brace for Transformation – The Courage to Redefine Learning” satte konferansen søkelys på hvor avgjørende det er for virksomheter å være robuste og fremtidsrettede. Dette gjelder både i møte med ny teknologi som AI og globale endringer på alle nivåer – uavhengig av om man jobber i privat eller offentlig sektor.

Les også: Vær en leder som fremmer læring

Teknologi er katalysator, mennesker som drivkraft

En viktig lærdom fra OEB er at teknologi alene ikke er nok. Suksess handler om mennesker – om viljen til å bygge en kultur der læring er en naturlig og integrert del av hverdagen. Virksomheter som jobber aktivt med kompetanseheving og å være en lærende organisasjon har større suksess på lang sikt.

Men det handler ikke bare om å sende ansatte på tilfeldige kurs. Riktig læring må treffe riktig person, og det må kobles til virksomhetens overordnede mål. Før man setter i gang et læringstiltak, er det viktig å stille seg to spørsmål:

  1. Trenger disse ansatte denne opplæringen?
  2. Hvordan støtter dette virksomhetens behov – både nå og i fremtiden?

Dette er et ansvar som hviler på alle nivåer: ansatte, ledere og administratorer. Ønsket om læring og utvikling må være forankret og prioritert gjennom hele organisasjonen. Dette kan være utfordrende, spesielt i en hektisk hverdag hvor alt “går på skinner" – enn så lenge.

Les også: Få kontroll og oversikt på den digitale læringen med Glup

5 steg for å bli robuste i 2025

1. Finn virksomhetens ledestjerne:

Bestem dere for ett eller to målbare mål som virksomheten eller avdelingen skal fokusere på dette året. For eksempel: Bruk AI for å effektivisere konkrete arbeidsoppgaver.

2. Forankre læring i strategiske mål:

Vis at kompetanseheving er et prioritert område – fra toppledelse til medarbeidere på alle nivåer.

Les også: 10 tips for innføring og bruk av digital læring

3. Sett av tid til læring:

Dediker tid til kompetanseutvikling gjennom året, selv når alt ser ut til å gå bra. Robusthet handler om forberedelse.

4. Tilpass læring til individets behov:

Ikke tving alle gjennom samme kurs. Invester i teknologi som støtter fleksibel, individuelt tilpasset og selvdrevet læring.

5. Vis at læring gir verdi:

  • Sørg for at ny kompetanse og erfaringer deles, enten gjennom artikler, presentasjoner eller samtalegrupper på tvers av virksomheten.
  • Vis også hvordan læring gir verdi for den enkelte ansatte ved å synliggjøre karrieremuligheter og personlig utvikling.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta innhold som dette rett i din innboks på jevnlig basis.

Meld deg på

Langsiktig og målbar læring

Å jobbe aktivt med disse stegene er like relevant internt i virksomhetene våre som for oss som kursleverandører. Når vi utvikler kompetansetiltak, må vi tenke langsiktig og målbart.

La oss derfor stille oss selv et viktig spørsmål:

  • Skaper denne læringen den endringen og robustheten vi ønsker for fremtiden?

Vil du lese mer om hvordan man kan jobbe strategisk med læring? Da bør du lese denne rapporten fra PWC.

Susanne Melsom Klausen

Susanne Melsom Klausen

Susanne jobber som learning experience manager i SmartSkill, med fokus på pedagogikk og digitale læringsopplevelser i alle produktene til SmartSkill. Hun er utdannet som grunnskolelærer, i tillegg til å ha en mastergrad i kommunikasjon, design og læring. Hun har bakgrunn fra både læreryrket i grunnskolen, men også utvikling og design av digitale læringsopplevelser i både offentlig og privat sektor. Susanne skriver om temaene digitale læringsopplevelser, kursdesign, pedagogikk og didaktikk.

Relaterte artikler