Koordinator vs. barnekoordinator
Hva er egentlig forskjellen på en koordinator og en barnekoordinator? Her gir vi deg en oversikt.
Når en snakker om koordinatorer og barnekoordinatorer, kan det være litt forvirrende å forstå hva de egentlig gjør, hvem som skal ha hvilken koordinator og hvem som har ansvaret for opplæringen av koordinatorene.
Sammenligning av koordinator og barnekoordinator
1. Målgruppe
- koordinator: Tilbys til pasienter og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, uavhengig av alder
- barnekoordinator: Tilbys til familier som har- eller venter- barn/ungdom under 18 år med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester.
2. Hovedansvar
- koordinator:
- sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker
- sikre samordning av tjenestetilbudet
- sikre fremdrift i arbeidet med individuell plan
- barnekoordinator:
- koordinering av det samlede tjenestetilbudet til familien, barnet og ungdommen
- sikre at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet, og andre velferdstjenester
- veiledning i kontakt med andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner, og formidling av kontakt eller henvisning videre til slike tjenester eller organisasjoner
- fremdrift i arbeidet med individuell plan.
3. Viktige forskjeller å merke seg
- barnekoordinator tildeles familien, ikke bare barnet
- barnekoordinator har et bredere ansvar som inkluderer informasjons- og veiledningsplikt, samt å hjelpe familien i kontakt med ulike tjenester
- koordinator fokuserer primært på samordning av tjenester og fremdrift i individuell plan.
4. Felles for begge
- begge rollene er rettet mot å sikre helhetlige og koordinerte tjenester for brukeren/familien
- begge skal bidra til fremdrift i arbeidet med individuell plan
- oppnevning skjer ikke ensidig basert på brukerens/familiens ønske om en spesifikk person, men kommunen avgjør hvem som er best egnet basert på kompetanse og tilgjengelighet.
Rett til både barnekoordinator og koordinator
I en del tilfeller vil både retten til barnekoordinator og koordinator være oppfylt. Koordinerende enhet i kommunen må da ta initiativ til å avklare om barnet, ungdommen og familien ønsker oppfyllelse av retten til barnekoordinator eller koordinator. Det er ikke meningen at et barn eller en ungdom/en familie skal ha to koordinatorer oppnevnt fra kommunen.
Vilkårene for rett til barnekoordinator er noe mer omfattende enn for koordinator. Til gjengjeld innebærer barnekoordinator en utvidet koordinatorordning sammenlignet med koordinator, ved at den tildeles familien.
Rett til både koordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven og spesialisthelsetjenesteloven
Familien kan ha rett til barnekoordinator fra kommunens helse- og omsorgstjeneste samtidig som barnet/ungdommen har rett til koordinator fra spesialisthelsetjenesten. Koordinator i spesialisthelsetjenesten har ansvar for den institusjonsinterne koordineringen i forbindelse med eksempelvis innleggelse i sykehus.
For å sikre nødvendig samarbeid mellom koordinator oppnevnt etter spesialisthelsetjenesteloven og barnekoordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven, er det presisert i loven at disse har plikt til å samarbeide.
Oppnevning av koordinator
Kommunen v/koordinerende enhet skal oppnevne koordinator. Dette innebærer ikke at vedkommende skal ha eneansvar for å koordinere tjenestetilbudet. Ansvaret for å utarbeide individuell plan må være forankret hos ledelsen av virksomheten, og ledelsen må sørge for rammebetingelser som gjør det mulig å fylle koordinatorrollen.
Det bør være flere innen kommunen som kan fylle rollen, slik at det ikke blir for mange personer for en ansatt å ha koordinatorfunksjon for.
Personen som planen skal utarbeides for, skal medvirke og bør kunne påvirke valget av sin egen koordinator.
Kommunen bør sørge for at det ikke blir bytte av koordinator underveis i prosessen. Det å ha en person og forholde seg til er viktig for både pasient/bruker og eventuelle pårørende som er delaktige i arbeidet.
Det stilles ingen profesjonskrav til rollen som koordinator, men det er viktig at den personen som skal fylle rollen har god oversikt over tjenesteapparatet og hvem hen skal henvende seg til som samarbeidspartnere. Koordinatoren må være trygg på ordningen med individuell plan og hva det innebærer for eieren av planen.
Oppnevning av barnekoordinator
Koordinerende enhet har også det overordnede ansvaret for oppnevning av barnekoordinator. Enhetene bør etablere god praksis for oppnevning av barnekoordinator, i samarbeid med de tjenesteytende enhetene, og nedfelle dette i rutiner i kommunens kvalitetssystem.
I den grad det er praktisk mulig bør det legges vekt på barnets, ungdommens og familiens ønske ved valg av barnekoordinator. Dette gjelder også i situasjoner hvor det er aktuelt å bytte koordinator.
Det er ikke et krav at den enkelte barnekoordinator skal oppnevnes fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Kommunen kan også oppnevne barnekoordinator fra andre kommunale velferdstjenester. Krav til forsvarlighet i helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 vil fremdeles gjelde.
Oppnevnes barnekoordinator fra andre kommunale velferdstjenester, er det viktig å huske at koordinering av helse- og omsorgstjenester er en hovedoppgave for barnekoordinator. God kjennskap til hvordan helse- og omsorgstjenestene og andre velferdstjenester er organisert, og de konkrete tjenester, tiltak og oppgaver som kan ytes, er derfor sentralt.
Oppsummering
Koordinators hovedansvar er å sikre nødvendig oppfølging og samordning av tjenestetilbudet til pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester. De skal også bidra til fremdrift i arbeidet med individuell plan og sørge for at tjenestene fungerer godt sammen.
Barnekoordinator har et lignende ansvar som koordinator, men retter seg spesifikt mot familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne. Barnekoordinatoren skal sørge for koordinering av det samlede tjenestetilbudet, sikre at familien får nødvendig informasjon og veiledning, og bidra til fremdrift i arbeidet med individuell plan.
Begge roller er der for å gjøre livet ditt litt enklere når du trenger hjelp fra mange forskjellige instanser.
Du finner mer stoff om dette og andre temaer på Veilederen til VismaSmartskill AS.