Velg språk

Hva skal til for å bygge en god nærværskultur for elevene?

De fleste i skolen vet at man skal handle tidlig for å unngå bekymringsfullt fravær blant elevene. Men hvordan får vi det til i praksis? Molde kommune jobber aktivt for å forebygge fravær, og deler sine rutiner og erfaringer med Veilederen.

(Illustrasjonsfoto: Shutterstock).


Opplæringslova pålegger skolene å følge opp alt fravær, allerede før fraværet blir bekymringsfullt. All oppfølging av fravær skal starte tidlig, være forebyggende og bidra til at elevene fullfører opplæringen.

Det må tidlig undersøkes hva som er årsakene til elevens fravær, og egnede tiltak skal settes inn så tidlig som mulig. For å oppfylle opplæringslovas krav til oppfølging av fravær må skolene ha rutiner for å følge med på fravær hos alle elever. Mønstre og utvikling som kan gi grunn til bekymring skal avdekkes tidlig.

Nærværsløftet i Molde kommune

I Molde kommune jobber de aktivt for å øke elevenes nærvær på skolen. Veilederen har vært så heldig å bli kjent med Marit Husvang og Renate Kristin Gangeskar Horneland fra Molde kommune. De har utviklet “Nærværsløftet” som brukes av alle barneskolene i kommunen.

"Nærværsløftet" er en målrettet satsing for å øke elevenes skolenærvær, og en løsning på hvordan skolene kan innfri lovens krav til å forebygge og følge opp fravær blant elevene. "Nærværsløftet" kan kanskje best beskrives som en verktøykasse hvor lærere og skoleledere finner verktøy som ligger klare til bruk. "Nærværsløftet" inneholder blant annet informasjonsfilm til bruk på foreldremøter, maler for samtaler og meldinger til foreldre om elevens fravær, kartleggingsskjemaer og filmer til bruk for veiledning av de ansatte. 

Gjennom sitt arbeid med nærvær har Marit Husvang og Renate Gangeskar Horneland kommet frem til fire prinsipper som skal være styrende for praksis, og som er grunnleggende i arbeidet:

  • Forebyggende tiltak - handle før fraværet blir et problem
  • Tett samarbeid mellom skole og hjem - foresatte må med på laget
  • Gode dager i skole og SFO - trivsel og mestring bidrar til nærvær
  • Robuste relasjoner av høy kvalitet - elever  

Marit og Renate sier selv: 

Det handler om et tett samarbeid mellom skole, foresatte og elev for å skape trivsel, mestring og en sterkere tilknytning til skolen. Nærværsløftet betyr at vi løfter fokuset på nærvær ved skolene, samtidig som vi gir et løfte til elever og foreldre om at vi skal gjøre vår plikt i henhold til opplæringsloven.
  • Marit Husvang
    Marit Husvang
  • IMG_6060
    Renate Kristin Gangeskar

Marit Husvang og Renate Gangeskar Horneland (foto: Molde kommune)

Podkast om Nærværsløftet

Hør episoden "Hva skal til for å bygge en god nærværskultur for elevene?" I denne episoden snakker vi om "Nærværsløftet" som et eksempel på hvordan skolen kan forebygge og følge opp elevfravær på en systematisk og enkel måte.

I studio samtaler Lisbeth Storvik Jacobsen fra Veilederen med lærer Marit Husvang, undervisningsinspektør Renate Gangeskar Horneland og rådgiver fagavdeling skole Brita Moe Berget, alle fra Molde kommune. 

Webinar om Nærværsløftet

Vi har invitert Renate og Marit fra Molde kommune til å fortelle om "Nærværsløftet" i vårt studio. Bli med på gratis webinaret onsdag 14. januar 2026 kl. 14:30.

Meld deg på
Blog author Ingunn Wiig

Article written by

Ingunn Wiig

Ingunn Wiig er jurist og seniorrådgiver i Visma SmartSkill AS. Ingunn har over 20 års erfaring som rådgiver i Visma SmartSkill og jobber blant annet med rettigheter for elever, barnehagebarn og foreldre, forvaltningsrett, trygderett og arbeidsrett. Hun skriver også om disse temaene.

Relaterte artikler